Szeretettel köszöntelek a Mosonmagyaróvár klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Mosonmagyaróvár klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Mosonmagyaróvár klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Mosonmagyaróvár klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Mosonmagyaróvár klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Mosonmagyaróvár klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Mosonmagyaróvár klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Mosonmagyaróvár klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Ferenczi Krisztina: Szüret - Az Orbán-vagyonok nyomában című művéből
A páratlan karriertörténetet a Blikk, a Magyar Hírlap, végül a Népszava
újságírójaként hét és fél éves munkával tárta fel Az írónő. A cím a
Fidesz-elnök, a volt
miniszterelnök és családja gazdasági érdekeltségeinek a politikus hatalomra
kerülésével betetőzött folyamatát jelzi. Orbán Viktor volt Az egyetlen, aki
olyan vagyonnal távozott a hatalomból, amelynek jelentős elemeit a
választások előtti utolsó, teljes évben, illetőleg közvetlenül a hatalomból
való kikerülése után szerezte meg. A családja tulajdonában álló bányacégek
is ekkor sokszo-rozták meg vagyonukat.****
Ferenczi Krisztina: Szüret - Az Orbán-vagyonok nyomában könyv *ára: 1990 Ft.
Közhatalom a magánvagyon szolgálatában
1. Orbán Viktor miniszterelnök jelentős vagyongyarapodáson ment
keresztül 1998 és 2002 között, a hivatali évek alatt. A szűkebb család
két fő ingatlanadatát nézve:
a. AZ 1998-ban már birtokolt 5,5 hektárnyi földterület négy év múltán
a tizenegy és félszeresére: 63 hektárra növekedett;
b. A tulajdonukat képező (1994-ben 563 ezer forintért vett) belvárosi
lakás helyett kertes sváb-hegyi villát vásároltak 2002-ben (75
millióért), amelynek (több tízmilliós) átépítéséhez azonnal hozzá is
láttak.
c. Ha a tágabb famíliát is idevesszük, akkor konstatálhatjuk, hogy a
miniszterelnök apjának többségi tulajdonában lévő bányacég, a Dolomit
Kft. saját vagyona meghétszereződött (98-ról 666 millióra nőtt);
d. a másik vállalkozás, a kizárólagosan birtokolt Gánt-Kő Kft.
nyeresége ugyanekkor a tízsze-resére emelkedett (16 millióról 167-re).
És ezek csak a MORZSÁK !
e.Már a családi vagyonszerzés kezdetén, a bányaprivatizációban is
szerepet kapott köz-pénzből származó tőke. Simicska Lajos, Varga Tamás
és Kövér Szilárd ugyanis azzal a Quality Invest Rt.-vel szálltak be
Orbán Győző üzletébe, amelynek vagyonát a fideszes székházeladásból
befolyt százmilliók adták. Simicskáék 4,75 millióért vettek részvényt
a pártelnök apjától, amit aztán 1,2 millióért - tehát 3,55 milliót
"ajándékként" hátrahagyva - adtak el újra neki. (Simicska:
"Mindenkinek alkotmányos joga, hogy hülye legyen.")
Azok a bizonyos "első milliók" tehát nem egyenes úton, hanem az állami
pénz - pártpénz - magánpénz vargabetűjét leírva jutottak el a
családhoz.
De hogyan szaporodtak a későbbiek során? Tény, hogy Orbánék vagyona
1998 és 2002 között nőtt a sokszorosára. Az első miniszterelnökség
éveiben. A néptől kapott közhatalmi mandátum birtoklása idején. A
kérdés AZ, hogy a vagyongyarapodás a hatalom felhasználásával, azzal
visszaélve történt-e.
E kérdésre először a tokaji szőlők környékén keressük a választ. A
szóban forgó ügy 2005 tavaszán került a közfigyelem fókuszába, Orbán
szerencséjére ismét post festa (miként a bányaügy is): évekkel a
történtek után. Amikor ő maga már nem volt hivatalban. Az Élet és
Irodalom megdöbbentő részleteket közölt olyan üzleti tárgyalások
jegyzőkönyveiből, amelyeken 2000-ben és 2001-ben Orbán Viktor
miniszterelnök is részt vett.
2. Mi több: a jegyzőkönyvek által következetesen taggyűlésnek nevezett
összejövetelekre nemegyszer a kormányfői rezidencián került sor. A
Magyar Köztársaság miniszterelnöke a szövegek tanúsága szerint (névleg
a felesége révén) magántulajdonos üzletemberként tárgyalt többek
között állami vagyontárgyak, illetve vissza nem térítendő állami
támogatások megszerzésének lehetséges módozatairól s AZ ezek során
követendő taktikáról.
A szóban forgó cég, a Szárhegy Dűlő - Sárazsadány - Tokajhegyalja Kft.
már puszta összetételénél fogva tipikus képlete volt a korrupciós
összeférhetetlenségnek. Az Orbán házaspár üzletfelei ugyanis olyan
állami pozíciókat töltöttek be - bizonyosan a kormányfő akaratából -,
amelyek AB ovo magukban hordozták a szolgálat-viszontszolgálat
mozzanatát. A társaság tagjai tudniillik - jobb esetben: a saját
pénzük, tudásuk és kapcsolataik; rosszabb esetben: AZ Orbán jóvoltából
elnyert állami tisztségek fölhasználásával - a hasznukra voltak
Orbánéknak. Előmozdították AZ ő anyagi gyarapodásukat, amit a
kormányfő a nekik osztott pozíciókkal (AZ azokkal járó hatalommal,
presztízzsel, pénzzel) viszonzott.
Vagy megfordítva: ők hálálták meg az Orbán révén elnyert pozíciókat és
javakat: egyre megy. Hogy konkrétak legyünk: Szász Attila ügyvéd
például állami cégek fb-tagjaként, továbbá állami felügyeletű cégek és
intézmények jogi képviselőjeként csak 2000-2001-ben 50 millió körüli
összeget vett föl - miközben a hátán vitte a Kft. üzleti ügyeit,
különös tekintettel a kiszemelt földterületek megszerzésére. Az
utóbbi cél számára aranyat ért, hogy a sátoraljaújhelyi földhivatalba
- merő véletlenségből - Stumpf kancelláriaminiszter unoka-testvérét
nevezték ki akkoriban, így aztán Szász a Sárazsadányi polgármesterhez
intézett leveléhez pontos helyrajzi számokkal együtt csatolhatta
azoknak az önkormányzati tulaj-donban lévő parcelláknak a listáját,
amelyeket Orbán és társai kinéztek maguknak.
A polgármester igen készséges volt: Orbán (felesége) így vehette meg
2, azaz kettő Ft/m2-ért AZ első Zsadányi területét, amelyre aztán
szőlőültetvényt telepítenek majd - vissza nem térítendő állami
támogatásból. Ezek után nem csodálkozhatunk azon, hogy 1988 és 2002
között Sárazsadány és környéke jó pár tízmilliót kapott különféle
pályázatok megnyerését követően - ugyancsak vissza nem térítendő
állami támogatásként.
3. A Kft. Tagja volt még Kékessy Dezső tőkeerős üzletember, Orbán
személyes barátja - majd 2002-től hazánk párizsi nagykövete. 2006-ban
aztán (a veje nevén) volt szíves megvásárolni Orbánék pesti lakását.
63 millióért. A nyolc évvel korábbi vételár (563 ezer Ft)
száztizenkétszereséért! Végül, de nem utolsósorban meg kell említenünk
Madarász Lászlót, aki az Orbán által menesztett Princz Gábor helyét
foglalhatta el a Postabank élén 1998-ban. Ezt követően (1999. december
29-én) nyújtott a Postabank Invest Rt. 145 millió forintos hitelt a
Szárhegy Dűlő - Sárazsadány - Tokajhegyalja Kft.-nek: tehát a főnök
(és a nagyfőnök) saját vállalkozásának.
4. S hogy a történet kerek legyen: a következő évben a Postabank cégei
részesültek 90 milliós állami támogatásban.
5.Ha ez az egész vircsaft nem lett volna súlyosan összeférhetetlen,
akkor nem kellett volna titokban tartani. Márpedig titokban tartották:
a közvélemény csak 2000-ben, a HVG jóvoltából szerzett tudomást arról,
hogy a Magyar Köztársaság kormányfője (a felesége révén) miféle üzleti
vállalkozásban vesz részt immáron bő két esztendeje. Ám hogy ezt
mekkora odaadással és miféle eszközök igénybevételével tette, arra
csak öt év elteltével derült fény, az Élet és Irodalom által
prezentált taggyűlési jegyzőkönyvekből. Ezekből napnál világosabban
kiderült, hogy a magyar miniszterelnök olyan üzleti megbeszélések
aktív résztvevője volt, amelyeken egy magántársaság tagjai azt
latolgatták, hogyan juthatnak minél könnyebben és jutányosabban állami
javakhoz. Egyértelmű utalások estek a vállalkozásuk számára
kulcs-fontosságú állami cég vezető posztjaira kinevezett személyek
közreműködésére.
A miniszterelnök - mintegy a felvetődő igényekre válaszolva -
elmondta: óvatosnak kell lenniük (ő többes szám első személyt
használt), a szóban forgó állami javak megszerzésére csak darabonként,
és csak a választásokat követően lesz módjuk - de akkor igen. Kiderült
az is, hogy a társaság egyik tagja, a kormányfő nejének régi barátja -
aki a zsákmányul kiszemelt állami cég jogi ügyeit is vitte -
személyesen dolgozott a Hegyalja-törvényen. Eszerint tehát a
parlamenti jogalkotás is igazodott olykor a kormányfő üzleti
vállalkozásának igényeihez!
"Ne nyerjünk annyit, amennyit kértünk, ne mi kapjuk a legtöbbet" -
szólt Orbán elhíresült mondata, amit ő utóbb az államférfiúi
mértéktartás megnyilvánulásaként próbált beállítani, mintha a fenti
óhaj tényleg a kérésre és nem a kapásra: az állami támogatás - általa
e szerint befolyásolható - odaítélésére vonatkozott volna. De mi
történt valójában? Ha tetszik, a dolgok Orbán óhaja szerint alakultak:
tényleg nem az ő cégük kapta a legnagyobb összeget.
Csak a második legnagyobbat! 2001-ben 570-en részesültek vissza nem
térítendő szőlő-telepítési támogatásban az adófizetők pénzéből. Ám 40
milliónál többet csupán két vállal-kozás kapott: a Royal Tokaji
Borászati Kft. 44 millió 636 ezret; a Szárhegy
Dűlő-Sára-zsadány-Tokaj-hegyalja Kft. pedig 41 millió 475 ezret.
Sokaknak egyáltalán nem jutott a pénzből. Pedig Orbán a későbbi
nyilatkozataival rendre azt a látszatot keltette, mintha olyan
normatív juttatásról lett volna szó, amit igény esetén a Magyar
Köztársaság minden polgára megkap, majd legvégül - és persze
kevesebbet - kaphat belőle a kormányfő (neje) is. Holott az
ellenkezője történt: a kormányfő (nejének cége) kistermelők tucatjai
elől happolt el tíz-milliókat úgy, hogy azoknak egy fillér sem jutott.
Az illusztris tagokból álló korlátolt felelősségű (és erkölcsű)
társaság - a 2001-ben elnyert bő 41 millión fölül - további két
alkalommal részesült még szőlőtelepítésre és meliorációra fordítható
ingyenes állami forrásból, mind-összesen 64,5 millió Ft értékben.
Külön biznisz volt ezen fölül a szőlőfelvásárlási projekt.
A miniszterelnöki pár cégének első teljes évi bevétele az állami Tokaj
Kereskedőház Rt.-től származott 2000-ben, ami 2 703 000 forintot tett
ki. Az összeg maga nem túl érdekes, az viszont annál inkább, hogy a
tokaji állami cég - az egyéni termelőkön túl - egyedül ettől a
társaságtól vett át szőlőt abban az évben. Ám még ennél is érdekesebb
a felvásárlásra fordított pénz eredete. Azt ugyanis külön
kormányhatározat biztosította: 1,5 milliárdos tőkeemelést elrendelve a
Tokaj Kereskedőháznál. Az eset még nagyobb volumenben ismétlődött meg
2001-ben - a választások előtti utolsó szüret idején -, amikor is 2,5
milliárdos újabb állami tőkeemelés történt, egy újabb
kormányhatározatot követően. Minden idők legnagyobb
szőlő-felvásárlását bonyolította le abban az évben a Tokaj
Kereskedőház. Csak aszúból hatszor annyit vett át, mint bármely más
esztendőben. E célból "bevezettek egy új felvásárlási osztályt... amivel
a gyengébb minőségű aszú megvételére is lehetőséget teremtettek."
6. 2000-ben és 2001-ben a szóban forgó állami társaságnak juttatott
négymilliárdos összeg jóval nagyobb volt, mint a teljes magyar
borágazatnak nyújtott összes állami támogatás. Egész pontosan annak a
63 százaléka. Miközben Hegyalján az ország szőlőültetvényeinek csupán
a 6 százaléka volt található. Ám ez a 6 százalék magába foglalta
Orbánék szőlőjét is.
A történet azonban még ezzel sem kerek. Az állami tőkeemelés
indokaként ugyanis "a termelési biztonság megszilárdítása és a
technológiai fejlesztésen keresztül történő piacépítés" szerepelt.
7. Csakhogy a Tokaj Kereskedőház korántsem erre fordította a pénzt! A
2000-es 1,5 milliárdból 1,2 szőlőfelvásárlásra ment el az amúgy
értékesítési gondokkal küzdő vállalatnál, fejlesztésre az összeg
töredékét költötték, alig 300 milliót. A következő évi 2,5 milliárdból
pedig már csak 150 milliót fektettek a technológiai fejlesztésbe, a
többit megint a felvásárlás vitte el. "A négymilliárdos állami
tőkejuttatás... tehát távolról se szolgálta a cég technikai-technológiai
felzárkózását; a borvidék jövője szempontjából pedig kifejezetten
káros volt... konzerválta a... korábban kialakult termelési, felvásárlási
viszonyokat.. elmaradt a borvidék kistermelőinek felkészítése az új
gazdasági környezethez való alkalmazkodásra, az uniós tagságra."
8. Ám a milliárdos állami források eltékozlásának okaként korántsem
csak a felelőtlenség játszott szerepet. Tudnunk kell azt is, hogy
Orbán kancelláriaminiszterének igen kiterjedt és népes famíliája is e
vidéken lakik és gazdálkodik. A számok magukért beszélnek: a Fidesz
kormányra kerülését megelőző évben a Stumpf család tagjai még
ötmilliót se kaptak a Tokaj Kereskedőház által felvásárolt
szőlőjükért. 2000-ben viszont - miután a kormány másfél milliárdot
pumpált a cégbe - már 17,7 millió ütötte a markukat. Egy évre rá pedig
- az újabb, immár 2,5 milliárdos tőkeemelés nyomán - 30,6 millió! És
vajon ki volt a Tokaj Kereskedő-ház feltőkésítését elrendelő
kormányhatározatok előterjesztője? Stumpf István
kancellária-miniszter, személyesen. (Zárójelben: a cég általános
vezérigazgató-helyettesét Stumpf Miklósnak, a marketingigazgatót pedig
Stumpf Andrásnak hívták.)
Végezetül idekívánkozik még egy adalék: a Tokaj Kereskedőház Rt. a
négymilliárdos állami többlet-forrás ellenére 2002-ben már 300 milliós
veszteséggel zárta az évet.
A szőlőfelvásárlási projektet ezzel lezárhatjuk, de van itt még egy
apróság. 2005-ben a gazdasági minisztériumból ugyanis előkerült egy
érdekes adat, miszerint "másfél kilométeres bekötőút építéséhez 12 és
fél milliós támogatást nyert 2000-ben a sárazsadányi önkormányzat. A
zártkerti bekötőút - amely a 087 és 089 helyrajzi számon szerepel, és
a 37. számú főúthoz csatlakozik - vagyis Orbánék szőlőbirtokára
vezet."
9. Ezzel válik kerekké ez az émelyítő történet.
Ám ha lehet, még ennél is émelyítőbb a felcsúti földek és a váli
vízrendezés históriája. Nevezett földek magántulajdonúak, a beruházás
viszont állami pénzből zajlott 1998 és 2002 között. Kell-e mondani: a
magántulajdonos az akkori (s a mai) miniszterelnök hitvese. Kezdjük a
földvásárlással. Orbán Viktor (papíron: Lévai Anikó) 2001. október
31-én 54 hektárnyi (539 380 négyzetméter) 762,98 aranykorona értékű
Felcsút környéki földet vásárolt. Ez eddig rendben volna. A föld árát
illetően azonban már van némi gond, mert a miniszter-elnök(né) megint
csak olcsón vásárolt. Aranykoronánként 8 ezer alatt, miközben a Fejér
megyei illetékhivatal kimutatása szerint egy aranykorona akkori
átlagára azon a vidéken elérte a 16 ezer forintot.
10. De vajon ki adta el Orbánéknak fél áron (mindössze 6 millióért) az
54 hektárt? Bognár Sándor, a Herceghalmi Kísérleti Gazdaság Rt.
vezérigazgatója. Akit két éve - már az Orbán-kormány alatt - neveztek
ki a szóban forgó állami cég élére. A HKG Rt. ráadásul egyike volt
annak a tizenkét állami gazdaságnak, amit Orbán pályázat nélkül
privatizált 2001-ben.
S vajon ki lett az immár magángazdaság többségi tulajdonosa? Bognár Sándor.
Pontosan mikor? Két héttel azután, hogy Orbán(né) fél áron megvette
tőle az 54 hektárt.
Mondtam, émelyítő történet lesz - de még korántsem vagyunk a végén.
Mert mindössze hat héttel ez után újabb érdekes dolog történt.
December 11-én az Országgyűlés roppant magas: 2,7 milliárd forintos
címzett állami céltámogatást szavazott meg Felcsútnak és további öt
szomszédos falunak, belterületi vízrendezés céljára. (Már ahhoz
törvénymódosítás kellett, hogy ezt egyáltalán megtehessék. 2001 előtt
ugyanis a tárgyév március 31-ig nyújthatták be a címzett támogatásokra
szóló pályázatokat a helyi önkormányzatoknak, és ezt követően döntött
róluk a kormány, majd a parlament. Orbánék tehát előrehozták a
határidőt, a választások elé, így aztán nem is pályázatok alapján
döntöttek, hanem csak "beruházási koncepciók" alapján.)
Ám most jön a java: "A Környezetvédelmi és Vízgazdálkodási
Minisztérium a harmincadik helyre sorolta a beruházást az
előterjesztésről szóló szakvéleményében. A Fidesz-többség azonban
előbb titkosította a parlament szakbizottságában erről folyó vitát,
majd a hivatalos előterjesztő, a Pintér Sándor vezette
Belügyminisztérium az első helyre tette a váli-völgyi összefogást. Így
kapta meg negyven nappal Orbánék felcsúti földvásárlása után az év
legmagasabb céltámogatását... második helyre szorítva egy
kórház-rekonstrukciót."
11. Az Orbán család vagyonosodását vizsgáló parlamenti bizottság adata
szerint: a felcsúti vízelvezetésre adott 2,7 milliárdos állami
támogatás az abban az évben a költségvetésből hasonló célra fordított
céltámogatási keret 90, azaz kilencven százaléka volt! A bizottság
jelentésében olvasható ez is: "A támogatás, a vízjogi engedélyt kiadó
Közép-dunántúli Víz-ügyi Igazgatóság álláspontja szerint, szakmailag
indokolatlan, az Állami Számvevőszék utólagos vizsgálata szerint pedig
pénzügyileg erősen túlméretezett volt."
12. S hogy teljes legyen a kép: "Az Orbán-kabinet ugyanakkor 38
önkormányzat hasonló kérelmének elutasítását javasolta, köztük olyan
területekét, ahol az árvíz hatalmas károkat okozott. 2001 márciusában
árvíz sújtotta beregi települések, Csaroda, Jánd és a többiek hiába
kértek, egyetlen fillért sem kaptak belterületi vízelvezetésre. A víz
az emlékezetes év tavaszán abban a térségben több ezer házat sodort
el."
13. Csupán a kormányfői lokálpatriotizmus kóros túltengéséről lenne szó?
Dehogy! "Ebből a támogatásból vásároltak meg 2001. december 11-én
[tehát még azon a napon, amelyiken az Országgyűlés megszavazta a pénzt
- D. J.] Felcsút határában egy három hektárt valamivel meghaladó,
84,47 AK értékű földterületet a beruházáshoz tartozó zápor-tározó
céljára, mégpedig annak a két nővérnek az egyikétől, akiktől Bognár
eredetileg vásá-rolta a Lévai Anikónak olcsón továbbadott földet. A
vételár 10 millió Ft, azaz 118 385 Ft/AK, ami hétszerese az akkori
felcsúti átlagos földárnak és tizenötszöröse annak a vételárnak (7864
Ft/AK), amennyiért másfél hónappal korábban Lévai Anikó vásárolta meg
Bognár Sándortól az említett földterületet."
14. Ezek szerint a Magyar Köztársaság állami költségvetéséből
(önkormányzati áttétellel) történt túlfizetéssel kompenzálták a
kormányfő családjának potom áron nyélbe ütött föld-vásárlását!
Mi jöhet még ezek után? Nézzük: "Csupán a kapubejárókra 1 milliárd 130
millió forint köz-pénzt költöttek Fejér megye hat településén a
Váli-völgy vízelvezetése kapcsán. A térburko-lati díszítőkövekkel és
az árkok fölötti kocsi-behajtókkal együtt az Alcsútdobozon, Felcsúton,
Kajászón, Óbarokon, Tabajdon és Válon megépült bejárók folyómétere
átlag 110 ezer forintba került. >>A címzett támogatás felhasználása, a
pályázat indokoltsága és jogossága nem állapítható meg<< - mondta ki az
Állami Számvevőszék jelentése. A kapubejárók darabonként félmilliós
átlagáron készültek (479 515 Ft), és összesen 2 357 darab van belőlük.
A Váli-víz csekély vízhozamú, keskeny medrű, lassú folyású patak. Az
ÁSZ-jelentés szerint mégis 57 kilométernyi burkolt árok épült meg 1
milliárd 182 millió forintnyi közpénzen. Zárt csapadékcsatornára közel
78 milliót (3,3 kilométer), földárokra közel 182 milliót (17,7
kilo-méter) fordított a kivitelező Viadom Rt."
15. De hát miért ment végbe a magyar adófizetők milliárdjaiból ez az
esztelen költekezés?
A válasz: "A beruházást végző Viadom Rt. által a Magyar
Államkincstárhoz benyújtott elszámolásból megállapítható, hogy a
beruházáshoz az Orbán Viktor édesapjának többségi tulajdonában lévő
Dolomit Kft. több tízmillió forint értékben szállított murvát, betont
és a csapadék-levezető árkok kibélelésére szolgáló betonelemeket. A
beruházás utólagos ellenőrzéséről szóló ÁSZ- jelentés rámutat, hogy a
támogatás teljes összegének több mint 40 százalékát az árkok
áthidalására szolgáló kapubejárók emésztették fel, amelyek ára az
eredetileg tervezettet több mint ötszörösen haladta meg. Az Orbán
Győző és családja tulajdonában álló Gánt-Kő Kft. honlapjáról pedig
megtudható, hogy az e kapubejárókat burkoló... térkő szárított
dolomitőrleményből készül."
16. Végül a pont az i-re: "A beruházás befejezését követően a felcsúti
földárak a Fejér megyei átlagnál mintegy kétszerte gyorsabb
növekedésnek indultak. A Lévai Anikó által négy éve 6 millió forintért
vásárolt földterület mai forgalmi értéke - a környékbeli termőföldek
átlagárát alapul véve - 34,3 millió forintra becsülhető. Belterületbe
vonásuk esetén pedig - amire elhelyezkedésük alkalmassá teszi őket, és
amiről Orbán Viktor a bizottság előtt elismerte, hogy volt már rá
kezdeményezés... - értékük mai áron elérheti a 400 milliót is."
17. Orbán Viktor apjának cégei, mint az elején láthattuk, ugrásszerű
vagyongyarapodáson mentek keresztül fia hivatalviselése idején. A váli
beruházás iménti részletein túl álljon itt még két adalék. Az egyik a
Dunaferr-ügy. A dunaújvárosi állami vaskohászati cég megújított
vezetése 1999-ben 5 évre szerződést kötött a Dolomit Kft. vezetőjével,
Orbán Győzővel, évi 140 millió forint értékben. Pályáztatás nélkül. A
beszállító váltás hivatalos indoka az volt, hogy Orbán Győző olcsóbban
szállított. Utóbb (megint csak utóbb!) kiderült, hogy a dolgot egy
könyvelési trükkel lehetett így beállítani: a kormányfő apjának a köve
azért volt papíron olcsóbb, mert az árába nem számították be a
szállítás költségét: azt külön számlázták...
A másik az autópálya-építés ügye. Szállított-e követ a miniszterelnök
apja az állami nagyberuházásokhoz? A fia szerint nem. Mert ő
lebeszélte erről: "Ez egy nagyon nehéz beszélgetés volt egyébként.
Tehát ő nem értett ezzel egyet, de aztán végül azt mondta, hogy
biztosan vannak olyan összefüggések, amiket én jobban látok, mint ő,
és akkor ezt elfogadta. És onnantól kezdve ő nem vesz részt. Tehát
minden, ami ezzel ellentétes hír, az légből kapott, üres vádaskodás" -
jelentette ki a kormányfő 2001. augusztus 28-án a Magyar Televízióban.
Nézzük, mi történt valójában. "Az autópálya-építésre felkészült az
Orbán-bánya is. Az olcsó sztrádatöltő anyag beszállításához a szülők
és a testvér bányacége, a Gánt-Kő Kft. megszerezte a bányászati jogot
egy várpalotai... önkormányzati képviselő... földterületére. Ám a készülő
botrányból a miniszterelnök kérésére kimenekültek [idáig stimmel]: a
bányászati jogot 2001 februárjában átruházták a papa vezette bányacég
kereskedelmi igazgatójának betéti társaságára [erről már nem beszélt a
fiú]. Így a startpisztoly eldördülése után fergeteges tempóban
kezdhette meg a kőbeszállítást az elsőként elindított nagyberuházás,
az M7-es autópálya felújításához. A pályázat nélküli kiválasztással
felkért Vegyépszer-Betonút páros alvállalkozójának, a felcsúti Femol
Kft.-nek az alvállalkozójaként."
18. Persze ez sem derült ki azonnal. "A Vegyépszer és a Betonút Rt.
által alkotott Magyar Autópálya Konzorcium sokáig titkolta a
sztrádaépítésben résztvevő 450 alvállalkozó névsorát... A Femol Kft.
neve nem mondott semmit, egész addig, míg ki nem derült: a
miniszterelnök a focimezén viseli a cég logóját.."
19. És kiderült még valami. Az Orbán Győző alkalmazásában álló
kollégának átpasszolt vállalkozás, a Bányaker 100 Bt. "az engedély
jogerőre emelkedése előtt kezdte meg a beszállítást. Az engedélyezett
mennyiséget idő előtt kitermelték. Amikor ez nyilvánosságra került,
hetekig állt az építkezés! A szabályos engedélyre vártak, miközben az
M7-es szájában tétlenül állt a konkurens cég kipróbált bányája
Polgárdiban. Nem vették igénybe, inkább kivártak, míg a hivatalok
soron kívül az orvbányászattal megkezdett kitermelésre nyomják a
pecsétet."
20. Folytathatnánk még egy ideig, de ennyi is bőven elég ahhoz, hogy
határozott igennel felelhessünk a föltett kérdésre: az Orbán família
1998 és 2002 közötti intenzív vagyon-gyarapodása a miniszterelnöki
pozíció gátlástalan fölhasználásával történt. A néptől kapott
közhatalmi mandátummal súlyosan és nagyon tudatosan visszaélve. Olyan
tudatos elvetemültséggel, amelyhez foghatót hiába keresünk a többi
magyar kormányfő esetében.
Félreértés ne essék: nem azt állítom, hogy Orbán Viktor korrupt
miniszterelnök lett volna. A korrupció a fenti dolgokhoz képest
szimpla ügy. Ott az történik, hogy a hatalom birtokosa részrehajló
döntést hoz. Amellyel nem a köz érdekét szolgálja, hanem valakinek a
magán-érdekét, akitől cserébe ellenszolgáltatást fogad el. Nem tud
ellenállni a hatalom környékén jelentkező kísértésnek, meginog
egyszer, kétszer, háromszor - s aztán már maga is keresi az
alkalmakat.
Orbán esetében nyilván nem erről van szó.
Hanem valami egészen másról: valami sokkal súlyosabb és sötétebb dologról.
Hogy pontosabban miről, arra csak a Fideszes pártfinanszírozás
mechanizmusainak megismerése deríthetne némi fényt . . . !!!
|
|
Keczánné Macskó Piroska írta 2 hete itt:
Jó szórakozást a klubban!
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!